Erik Cardelús: Om skolpolitikens avslöjande bildspråk

måndag, november 6, 2023

Så länge det är enkelt – och betraktas som företagsekonomiskt smart – att ”ta bort luft” ur skolsystemet kommer vi att befinna oss på ett sluttande plan, med…

Read More

Gunnlaugur Magnússon: Replik på Olov Aronson

torsdag, oktober 26, 2023

Det finns synnerligen starka skäl att kritiskt granska argumenten för privatisering av högre utbildning – innan idéerna blir till skarpa policyförslag, skriver Gunnlaugur Magnússon i en replik på…

Read More

Johan Sandahl med flera: Överdrivna slutsatser om gymnasieelevers demokratikunskaper

torsdag, december 8, 2022

Rapporten från Stiftelsen Rättsfonden om gymnasieelevers kunskaper om demokrati har både metodologiska och teoretiska brister. Eftersom rapporten saknar stöd för flera av de rekommendationer som lämnas är risken…

Read More

Sara Bundzik: Betygssystemet bakom samhällsklyftorna

torsdag, oktober 21, 2021

Betygssystemet leder till utslagning från utbildning och arbetsmarknad, och till ökade klassklyftor. Det är ett ansvar som ingen svensk skolpolitiker kan friskriva sig från, menar specialpedagogen Sara Bundzik…

Read More

Hanna Sjögren: Det obehagliga med idéburna friskolor är vuxnas önskan om att undslippa det gemensamma

måndag, maj 31, 2021

Idéburna friskolor gör det möjligt för vårdnadshavare, lärare och rektorer att lyfta ut och särskilja vissa barn, utifrån logiken att utvalda friskolebarn är värda något mycket bättre än…

Read More

Tomas Englund: Replik: Om skolan som demokratiinstitution

måndag, mars 1, 2021

Tomas Englund svarar Linus Sköld (s) att det fortfarande är alltför många socialdemokrater som varit och är för det fria skolvalet och friskolekoncernernas tillväxt. Det fria valet sätter…

Read More

Erik Cardelús: När kärnverksamheten kläms mellan pinnräknande och policydokument

måndag, december 7, 2020

Skolan behöver inte mer av NPM-styrning, värdegrundsdokument och policyplaner, utan kompetenta lärare och närvarande vuxna, med mandat att ta moraliskt omdömesgrundade beslut i kritiska och akuta situationer, skriver…

Read More

Malin Ideland: En perfekt storm

måndag, november 30, 2020

Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…

Read More

Ole Andreas Kvamme: Skolestreikene og demokratiet

måndag, mars 30, 2020

For ett år siden streiket 40 000 norske skoleelever for klimaet. I dag er elevene hjemme på grunn av koronaviruset. Kan håndteringen av én krise lære oss noe…

Read More

Elever på Skapaskolan i Huddinge: Vi vill ha hållbarhet på schemat, men hinner inte vänta

torsdag, mars 26, 2020

”Det är vi som är framtiden”, skriver eleverna på Skapaskolan i Huddinge. Vi måste lära oss om jordens utveckling och kretslopp, för det kommer att påverka oss när…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »